Program STOP SMOG jest obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów współfinansowane są przedsięwzięcia niskoemisyjne z Programu STOP SMOG. Przedsięwzięcia są realizowane na podstawie porozumienia zawieranego z gminą przez NFOŚiGW na rzecz i w imieniu ministra właściwego do spraw klimatu.
Cel programu:
Celem programu jest likwidacja lub wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne oraz termomodernizacja w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób ubogich energetycznie.
Wnioskodawca:
Wnioskodawcą może być gmina/powiat, związek międzygminny, związek metropolitalny (w województwie śląskim).
Wysokość współfinansowania:
Współfinansowanie ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów wynosi nie więcej niż 70 proc. kosztów realizacji porozumienia, jednocześnie wymagane jest:
- zabezpieczenie przez gminę środków finansowych w wysokości 30 proc. kosztów realizacji porozumienia,
- zabezpieczenie przez gminę środków finansowych o większych niż 30 proc. kosztów - dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
Średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć 53 000 zł (wkład własny beneficjenta nie może przekroczyć 10 proc. kosztu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego).
Okres realizacji przedsięwzięcia:
Porozumienie z gminą zawierane jest na okres nie dłuższy niż:
- 3 lata - w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie nie większej niż 2 proc. łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy,
- 4 lata - w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie większej niż 2 proc. łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy.
Szczegółowe informacje:
Więcej na temat programu i wnioskowania na stronie internetowej STOP SMOG.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.